Jom Shopping di SweetMuslimah.com

SweetMuslimah.com

21 June 2009

muhammad aidil rahimi...

dua bulan tinggalkan blog ni... almaklum la bercuti... kebetulan baru pindah umah, pastu kat taman baru tu tiang tepon belum dipasang.. so nak bertenet pun susah la sket...

nk citer pasal hari nk bersalin hari tu... 14hb april... kat ofis... pepagi dtg ofis dah start terasa macam kontraksi tapi buat tak tahu jer... sebab seblm tu, 2-3 hari mmg dah terasa gitu... tapi hari tu, lain sket... kontraksi rasa lebih lama pastu semakin kerap dan jarak antara kontraksi regular... meaning.. setiap 15 minit sekali aku terasa sakit... aku pun dengan confirmnya dah tahu, memang dah time aku nak deliver tuh... tapi masih bertahan... sempat gi bfast dgn kengkawan, siap bergelak ketawa lagi... bila dah masuk tengahari, jarak kontraksi semakin dekat dah jadi 10 minit sekali... aku dah start berpeluh tapi relax gak lagi... bgtau kawan2, diaorg lak cemas... dalam kul 2 ptg aku pun ke klinik kesihatan berdekatan utk confirmkan... selepas dicheck, dia terus suruh aku ke hospital jgn tunggu lagi dah... tapi aku tahu, lambat lagi nak bersalin nih... so aku patah balik ke ofis, settlekan keje2 yg ada, kemaskan bilik aku sket, tinggalkan pesanan2 utk bakal pengganti aku bila aku cuti nanti... pastu baru bgtau bos aku nak balik... dia pun dgn segera suh aku balik... hehehe...

kul 3.30 gitu ler kut dekat kul 4 gak ler baru aku balik... gi amik anak (arfan) kat umah pengasuh, siap sembang2 lagi dgn pengasuh bgtau aku nak bersalin dah.. hehehe... relax tul aku kali ni.... pastu balik umah, dekat kul 5 ptg baru smpi... sblm balik dah call hubby... dia pun cemas gak, asyik tepon jer... dok kat mana ni? bila nak balik? tu ler soalan nyer....sampai2 umah terus dia nak ajak gi spital... aku cakap jap ler... nak rehat jap, nak solat dulu... dia dah siap sedia nak kuar umah dah... aku gi mandi, solat pastu relax sat kat atas katil... baru ler aku bersiap nak gi spital.... sblm kuar umah, aku tepon kakak aku yg kat spital bgtau aku nk gi spital dah... dia pun kata ok... ari ni dia keja smpi malam... dlm hati aku cakap leganya... confirm aku bersalin kat dia nanti...

aku sampai sepital lebih kurang kul 6 ptg... terus gi kat PAC (patient admission centre)... yg hampeh nyer kat situ... tunggu lama tul... ada ramai lak patient time tu yg nak bersalin... tunggu nye tunggu, aku rasa mcm dah tak sakit... dlm hati aku cakap nak balik ler... tapi tunggu jap tgk citer matahari bagi abih dulu.. kebetulan ada tv kat situ... dah abih citer tu aku pun bangun ler konon2 nak balik... tetiba nurse panggil nama aku... terus masuk gi jumpa dr... dr check pintu rahim, dia cakap dah buka 5 cm... aku cakap biar betul, sebab aku dah tak rasa sakit... dr terus pecahkan ketuban dan terus suh nurse tolak masuk labour room... aku masih tercengang2 lagi time tu... sebab tak percaya... tapi sempat tepon kakak aku ckp aku nk masuk labour room dah... dia ckp ok nnti dia datang....

kat labour room... mmg sakit aku dah kurang... aku dah naik risau... kakak aku dtg dlm kul 8 mlm, dia tanya camne.. aku ckp aku dh tak sakit nih, camne... pintu rahim baru buka 6cm... dlm kul 10 mlm, staffnurse yg handle aku atas persetujuan kakak aku masukkan ubat... induce... utk buat aku rasa sakit... masuk 1 dos jer kut... pastu baru ler aku sakit... tu pun sket2... aku siap leh join berborak dgn nurse2 yg ada tu... kebetulan semua patient yg masuk same time dgn aku dah selamat bersalin... so diaorg dah takde patient, bertumpu kat aku ler... dlm kul 11 mlm aku dah start sakit, so diaorg bg aku lak ubat tahan sakit... masuk jer ubat tu, terus aku tertido... wpun dok sakit... dr dtg ckp time tu baru buka 8cm... kakak aku pun kata meh dia nk tgk... dia proses2 ntah camne smpi aku rasa nak push... dia cakap ok, try push.. tapi baby tak mo turun... so dia ckp tunggu jap, dia nak naik atas amik beg sebab lepas tu dia nak balik terus... elok jer dia kuar dari bilik tu, aku dah tak tahan sgt nk push... aku ckp kat nurse yg handle tu aku nak push nih... dia ok2... jap dia nak tgk... mmg dah nk kuar dah... dua kali push terus baby kuar... nurse tu ckp baby terbelit tali pusat.. 2 kali belitan... tu pasal dia susah nak turun... kakak akak turun tgk2 aku dah bersalin... kali ni jer dia cakap dia tak sambut baby aku... nk buat camne, dah tak sempat.... hehehe...

lepas bersalin tu... kakak aku cakap kedudukan baby dlm perut aku senget, tak ikut kedudukan yg betul utk baby tu turun, sebab tu rasa kontraksi tapi bukaan rahim lambat... rupanya time dia proses tu, dia betulkan kedudukan baby dan tarik kepala baby (dari luar perut ler..) bagi duduk kat laluan yg betul... lepas tu baru aku rasa sakit betul2 nak bersalin...

itu ler citer aku nak lahirkan Muhammad Aidil Rahimi....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright reserved by Aredieya edited by Caersasuke