Jom Shopping di SweetMuslimah.com

SweetMuslimah.com

10 August 2009

Sambung citer bebudak praktikal....

Ni nk sambung citer pasal bebdk praktikal kat ofis aku nih... bebdk PA tu...
Alkisahnyer... mmg aku tak sempat langsung nak jumpa depa.... ada la dlm last week (minggu exam tu... ) aku masuk ofis jap... pastu tanya kat CC bbdk PA tu diminta buat keje apa skrg ni... rupa2nya diaorg di tmptkan di stor pentadbiran... tolong kemaskini rekod dan fail... sian nyer.... xpe la... ilmu gak tuh...
Minggu ni aku masuk ofis... so smlm aku terus ke admin... tapi aku tak gi terus kat depa... aku tgk dari jauh jer... aku tgk depa dok sibuk rekod surat masuk... ok2... itu asas tuh... mmg kene dgn tugas diaorg pun... pastu aku biarkan dan aku masuk bilik aku buat keje2 yg tertangguh... ehh... ada ker yg tertangguh... xde la... mana ada... aku ni klu nk tinggal ofis, semua keje aku settle tau.... bangga tuh... pastu bilik aku tu aku pastikan kemas sekemas2nya... kalau beralih sket ker barang2 kat bilik aku tu... aku tau ler, sure ada yg masuk buat hal nih....
Dah tghari... baru aku masuk admin... gi tgk bbdk PA tu.... aku tgk keje depa... aku tgk laporan harian depa... laa kesiannyer... dlm laporan tu mcm xde mende pun.... yer la... seminggu dok kat stor.. buat keje tu jer ler... baru minggu ni masuk admin... kat admin ni pelbagai sket ler kejenyer... pastu aku tgk sorg staf bagi penerangan ttg rekod surat masuk dan filing... aku dgr gak... tak nyampuk pun... pastu aku tgk bbdk PA tu cam blurrr jer... ok takpe... jap gi aku tolong... dah abih penerangan staf tu... aku pun guna versi aku bagi depa faham betul2... aku terangkan ttg jenis2 surat... yg mana perlu diberi keutamaan... jenis yg mcm mana sulit dan yg mcm mana urgent... pastu tgk dan fahamkan isi surat betul2 utk pastikn file yg diambil nnti tepat dan tak silap masuk file... fuhhh... tu baru ilmu pertama aku turunkan tuh.... bangga2....
Pastu aku bgtau ler... skrg ni dok kat admin dulu... buat keje basic... dah arif nnti ttg keje tu... baru aku panggil masuk bilik aku... dok kat bilik aku... buat semua urusan mengenai Pengarah... segala macam surat2... panggilan keluar masuk... appointment... uruskan perjalanan... penginapan...
Pastu... soklan cepu emas aku .... trengkas terer tak??? Depa dah kecut... kuikuikui... mula2 angguk, pastu jawab lak, tak berapa terer... hmm... angguk tadi utk apa ekk??? hehehe... bukannya apa... trengkas dan shorthand kan satu kelebihan utk PA2... kena pandai la... klu tak amalkan nnti lupa.... CHEH... mcm ler selama ni aku amalkan... klu nak tahu, aku pun dh tak berapa ingat rupa 'cacing2' tu camne.... shorthand kan mcm cacing jer bentuknyer.... bentuk garisan kecil2 yg mpnyai maksud dan bunyi yg tertentu... dan rupa yg tertentu... hanya org blajar shorthand jer yg paham... saja jer tanya soklan cepu emas tu... kat ofis aku ni bkn guna trengkas pun... tp leh gak klu nk suruh bos aku test depa2 nih.... hmmm.... sudah dtg idea nakal aku nih.... tak baik tau... hehehe...
Satu lagi yg buat depa kecut.... hehehe... aku cakap nnti aku nak dedahkan depa dgn persediaan mesyuarat... bermula dari surat panggilan mesyuarat dan seterusnya, step by step persediaan utk adakan meeting... sehinggalah ke persediaan sediakan minit mesyuarat.... depa dah suspen... sebijik mcm aku time praktikal dulu... depa kiranyer bernasib baik gak meeting dlm BM... aku dulu meeting dlm BI... amik ko... amik minit pun terketaq2... mau pulak Dato' yg chair kan meeting... mmg kecut abihhh.... pastu bos aku Chinese lak tu... MR LEE... ingat lg nih... dia buat keje mmg 1st class... minit tu dlm 3 hari dh mau siap (klu gomen, 7 hari.. tu pun blum tntu siap)... giler aku dibuatnyer... tp sib baik ler Mr Lee ni baik org nyer.... xde la tekan aku sgt.... xsuka bergurau, tp ckp tu lembut jer... siap leh antar aku balik umah... yer la... umah dia dkat dgn umah kakak aku... pastu balik memalam lak tu... kul 9-10 mlm... tapi heran ekk... aku berani lak tumpang keta dia... mmg Tuhan pelihara aku time tu... alhamdulillah...
Berbalik kat bebdk praktikal tu... itu jer la yg aku ckpkan dgn depa... buat masa skrg nih... aku dah bincang dgn PEK... utk wujudkn satu senarai tugas utk depa jadikn rujukan... dan senang utk bos aku buat penilaian... pada peringkat ofis ler... klu nnti penyelia depa dtg... senang utk dia bentangkn camner... so itu jer la... biar la depa buat tugas2 asas dulu...
Ooppss lupa nak citer.... nama bebdk tu... WANI dan ZANA....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright reserved by Aredieya edited by Caersasuke