Jom Shopping di SweetMuslimah.com

SweetMuslimah.com

13 April 2009

Asyraaf/Acap

Asyraaf atau nama panggilan Acap ni anak kedua aku... dari kecik smpi ler skrg nih umo 10 thn... mmg mencabar betul... mencabar dari segi kesabaran aku dalam membesarkan dia... Acap dulu time masih baby kerap menangis... boleh dikatakan dalam sehari tu... time tido jer dia tak nangis... skrg ni bila dah besar, lain la pulak peel nyer... dia nyer perangai... mmg ikut kepala dan kehendak dia jer... kalu dia ckp nak yg itu, yg itu jer la... dulu, mmg tahap kesabaran aku cepat hilang dgn si Acap nih... tapi semenjak dua menjak umo pun dah meningkat, aku lebih byk menggunakan pendekatan psikologi... nampaknya pendekatan yg aku gunakan sedikit sebanyak membantu... rupa2nya si Acap ni lebih terkesan dgn cara reverse psikologi...

Tapi semalam....

Sekali lagi tembok kesabaran aku pecah... mungkin 'keadaan' aku skrg ni yg menyumbang ke arah tu... almaklum ler, ptg smlm balik dr ofis, smpi umah dlm kul 6 ptg gitu, aku terus kemas umah... dari dapur ke ruang tamu.. semua cuci calat aku kerja kan... pastu terus aku naik ke atas kemas bilik tido, terus solat Asar... smbil dok tungggu solat Maghrib aku baca surah Maryam.. pastu lepas solat maghrib baru ler aku turun balik ke ruang tamu... hubby aku takde, dia balik ke kg... ada hal katanya.... biar lah...

Petang tu.. time aku dok ngemas ruang tamu.. aku nmpk si Acap ni dok proses mainan terbaru dia.. dia cakap dia beli kat kedai kat depan sekolah... mainan tu dibahagikan kpd beberapa bahagian utk dicantum2kan menjadi robot/kenderaan... so, aku tgk dia dah pasang jadikan 4 unit ... keta, trak, kapal terbang dan satu lagi bentuk mcm robot singa/harimau gitu ler... dia mmg minat keja2 pasang memasang gitu... mmg cekap klu bab tu...

So... time aku turun lepas Maghrib tu.. aku tgk si kecik Arfan dok main mainan abg dia si Acap nih... aku tgk apasal si Acap tak simpan betul2 mainan tuh... agaknya mmg dia bagi si Arfan main kut.... itu yg aku fikirkan... lgpun Acap mmg ok jer dgn Arfan... dgn Nadia jer yg dia tak ok... bergaduh memanjang... so aku biarkan ler... Si Acap lak time tu dok siapkan homework.. so aku tak tanya lebih2 ler... aku pun relax2 sambil tgk berita kat tv... tetiba aku terdengar bising2... rupa2nya Acap dok membebel kat Arfan... yg aku dengar, dia kata satu unit mainan dah hilang... keta warna hijau katanya... abih satu umah dicarinya mainan tuh... ruang tamu yg aku penat2 ngemas petang tadi.. abih tunggang langgang jdinyer... dah ler marah2kan si Arfan yg mmg tak reti mende tuh... pastu dia siap sambil jalan2 tu sengaja langgar si Arfan smpi jatuh tergolek... aku pun apa lagi... hangin ler satu badan... aku kejar si Acap tu pastu aku cubit2 betis dia sesungguh hati... gerammm sangat... dah ler tak reti nak simpan mainan sendiri... sepah2kan umah lak tu... demi kerana satu unit mainan sanggup buat adik sendiri camtu... mmg itu aku betul2 angin ler.... bab sepah2 tu takpe lagi...

Lepas insiden tu... aku lak yg kepenatan... apa taknya... aku gunakan sepenuh tenaga dan minda dan mulut (membebel..) aku utk settlekan semua tuh... aku terduduk kat sette kat ruang tamu sambil dok usap2 perut... penat tauuu.... pastu menyesal la pulak... terasa macam over sgt la pulak... sepatutnya aku slow talk dgn Acap... dah tahu itu jer cara terbaik nak handle dia... tapi mungkin penat + geram.. aku pun bertindak melulu... last2 menyesal...

Dah lewat malam... masuk bilik tido Acap... baru ler aku slow talk dgn dia... aku cakap lain kali klu mainan sendiri... tanggungjawab sendiri ler amik simpan elok2... jgn sampai adik amik main... lgpun adik tu kecik lagi.. tak reti mende... marah dia pun kan nyer dia faham sgt... so.. aku buat perjanjian dgn dia... esok kita sama2 cari... mesti ada kat mana2 tuh... dia pun setuju... abih settle problem... senang jer sbnrnya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright reserved by Aredieya edited by Caersasuke