Jom Shopping di SweetMuslimah.com

SweetMuslimah.com

13 April 2011

Kenapa masih MEMPERGUNAKAN..????

Betul ke perkataan MEMPERGUNAKAN tuh...

Actually... ari tu Dee gi isi minyak kat salah sebuah stesen minyak... otw nk masuk stesen minyak tu dari jauh Dee dah nmpk dua org budak pompuan ni... Dee dah agak ni sure nk mntk derma nih... bila Dee parking keta nk isi minyak... seorang budak nih tengok jer Dee... bila Dee dah gi bayar, pastu dok isi minyak.. baru ler budak pompuan ni datang dekat.. dia tunjukkan kalau tak silap Dee kismis kut utk dijual.. katanya hasil jualan utk Anak2 Yatim kat satu umah kebajikan anak2 yatim ler... Dee pun tanya ler... umo baper... dia jawab 10 tahun... Dee tanya lagi.. tak gi sekolah ker.. skrg kan time sekolah... dia senyap jer... pastu terus jauhkan diri...

Pastu
 Dee tengok lak sorang lagi bdk pompuan... sama gak ler... dok mintak org beli kismis tu... KESIANNNN... Dee mmg kesian tgk bdk2 sebaya anak Dee digunakan gitu sekali... apa alasan org yg suh diaorg ni menjual atas tiket anak2 yatim ni ha...? Rasanya bdk2 ni sepatutnya diberikan ruang untuk belajar dan study... bukan abihkan masa selepas sekolah dengan menjual begitu... kesiannnn la.... lagipun diaorg kan budak2... sure diaorang nak masa utk bermain dgn kengkawan gak kan.... kesiannnn... dan sedihhh pun yer gak....

Dulu... pernah kat sebuah R&R... ada seorang budak lelaki datang dekat Dee... muka comey jer... badan berisi bulat mcm si Amir tu... umo pun 10 tahun gak... Dee tengok dia pun Dee dah sedih, teringatkan Amir kat umah... dia nak jual mcm gitu gak ler.. Dee sempat borak2 dgn bdk tu... dia cakap dia datang dari Kuala Lumpur... pastu dia anak yatim... ibu tinggalkan dia kat umah anak2 yatim sebab ada kemudahan tempat tinggal yg selesa... tapi yg tak bestnyer, nape dia dikerah utk jual cenggitu... katanya untuk umah anak yatim tu ler... Dee bagi jgk RM5.00 pastu Dee suruh dia gi beli makan.. Dee tunggu... dia mcm takut2 nak amik duit tu, pastu dok tercangak2 tengok kat tempat lain... agaknya ada org perhatikan dia kut ekkk... Dee cakap gi beli makan, pastu meh sini makan dgn Dee... dia ikut jer... pastu sebelum Dee balik, Dee tengok dia dok naik buaian kat situ... itu kan lumrah kanak2... nak bermain, nak happy2 dgn kengkawan... mmg sedih bila ingatkan balik budak nih... smpi skrg Dee masih ingatkan dia....


budak pompuan ni ler yg dekati Dee.... sedih tgk wajah dia...

3 comments:

Oyat Ceritera said...

kat kl bersepah jumpa budak kena minta sedekah..nek kesian jer...knapalah ada segelintir manusia yg busuk hati suka mengambil kesmpatan...terimalah pembalasan kt sana kelak...

aiDieNa said...

Naluri keibuan mmg akan cepat tersentuh biler kita tgk nasib anak² lain yg tidak sebaik anak kita.. saya pon cepat tersentuh.. bila teringat anak sendiri.. semoga nasib mereka mendapat pembelaan..

deeya said...

mmg betul pun... Kak Dee sendiri klu mende2 berkaitan budak2 nih mmg mudah tersentuh.. sgt2....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright reserved by Aredieya edited by Caersasuke