Jom Shopping di SweetMuslimah.com

SweetMuslimah.com

8 March 2011

Apa itu PROVOKASI

ari tu Dee ada buat entry tentang memprovokasi kan seseorang kan...ni entry tuh Perangai Yang Satu Nih.......


Sekali Dee tengok ada soalan kat entry tu... soalan dikemukakan oleh Cik Fyza... dia tanya provokasi tu cmne... disebabkan Cik Fyza dah tanya soalan... maka dengan itu... Dee akan menjawab ler soalan tu... actually idak ler reti sangat nk menjawabnyer... cuma Dee akan menjawab apa yg Dee faham dengan apa yg dimaksudkan Provokasi itu.... (nape ayat mcm skema jer ni ekk.... )

Ok... ok.... kita mulakan kuliah kita pada pagi ini dengan apa yang dimaksudkan dengan PROVOKASI...

PROVOKASI mengikut kamus adalah:-
1 a archaic : to arouse to a feeling or action b : to incite to anger
2 a : to call forth (as a feeling or action) : EVOKE - provoke laughter b : to stir up purposely - provoke a fight c : to provide the needed stimulus for  - will provoke a lot of discussion.

Provokasi merupakan satu perbuatan membangkitkan kemarahan, minat dan adakalanya digunakan juga sebagai satu kaedah untuk mendapatkan maklumat. Adakalanya provokosi juga boleh menjadi satu jenayah. Meh kita lihat nape provokasi leh jadi satu jenayah.
sumber hahaha87
Terdapat enam elemen dalam pembentukan provokasi evolusi, hasutan, godaan, terprovokasi, pancingan dan asungan. Apabila provokasi berlaku, kesemua elemen tersebut akan bertindak balas dan mewujudkan tekanan di dalam diri si terprovokasi. Tindak balas ini kebiasaannya merupakan satu tindakbalas yang negatif dan adakalanya positif. Kebanyakkan tindakbalas berdasarkan kepada tujuan provokasi tersebut samada bertujuan membangkitkan kemarahan atau bertujuan mendapatkan maklumbalas positif. Sekiranya maklumbalas yang diterima adalah negatif dan menyebabkan si terprovokosi tadi mengambil tindakan yang tidak sewajarnya, maka di sinilah dikatakan wujudnya jenayah provokasi.

rasa2 FAHAM TAK...

Ok.. ok... bagi Dee sendiri... Dee kerap menggunakan kaedah provokasi apabila Dee inginkan sesuatu maklumat atau apabila Dee merasakan seseorang itu merahsiakan sesuatu dari Dee. Selalunya provokasi yang Dee buat tu akan menghasilkan sesuatu yang positif ler... Tapi adakalanya jgk.. Dee terpaksa membetulkan kembali keadaan apabila orang Dee provok tu merasa kecik ati atau menunjukkan tindakbalas negatif.

Jadi... terpulang ler kat individu untuk menilai samada PROVOKASI itu negatif atau positif. Bagi Dee apa2 pun tindakan atau tindakbalas provokasi yang dibuat ke atas seseorang adalah bergantung kepada niat dan tujuan provokasi itu sendiri.

2 comments:

Nora Shahaira said...

waaa....boleh guna perkataaan provokasi dah..dah faham..heheh

deeya said...

silakan nora... hanya sedikit ilmu utk dikongsi bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright reserved by Aredieya edited by Caersasuke